Partner
betingelser
Sidst opdateret: Nov 2025
1. Indledning og anvendelsesområde
1.1. Disse generelle partnerbetingelser ("Partnerbetingelserne") gælder for alle samarbejder mellem Openhome ApS, CVR-nr. 46012593, Sjælør Boulevard 40, 1. tv., 2450 København SV ("Openhome") og enhver erhvervsdrivende virksomhed, som er optaget som partner på Openhomes platform, køber eller modtager leads, eksponering eller andre ydelser fra Openhome ("Partneren").
1.2. Partnerbetingelserne gælder for alle ydelser, som Openhome leverer til Partneren, herunder adgang til og brug af Openhomes digitale platform ("Platformen"), visning af Partneren på Platformen, formidling af kontakt mellem boligejere og Partneren ("Leads") samt tilhørende service, support og relaterede ydelser (samlet "Ydelserne").
1.3. Partnerbetingelserne udgør den generelle juridiske ramme for samarbejdet. De suppleres af særskilte skriftlige aftaler mellem Openhome og Partneren, herunder kommercielle aftaler, ordrebekræftelser, tekniske bilag m.v. (samlet "Aftalen"). I tilfælde af uoverensstemmelse har en konkret kommerciel aftale eller ordre forrang for Partnerbetingelserne.
1.4. Partnerbetingelserne er ikke afhængige af nogen bestemt branche og gælder for alle typer partnere, herunder ejendomsmæglere, banker, finansielle rådgivere, renoverings- og håndværksvirksomheder, energiselskaber og andre boligrelaterede leverandører.
2. Platformens karakter og Openhomes rolle
2.1. Openhome driver en digital platform for boligejere, hvor brugerne kan få overblik over deres bolig og, hvis de ønsker det, blive sat i kontakt med relevante partnere.
2.2. Openhome leverer ikke ejendomsmæglerydelser, finansiel rådgivning, juridisk rådgivning, håndværksydelser eller andre fagydelser over for boligejeren. Sådanne ydelser leveres alene af Partneren, der agerer som selvstændig erhvervsdrivende.
2.3. Openhome er ikke part i nogen aftale mellem Partneren og boligejeren og påtager sig intet ansvar for rådgivning, tilbud, priser, udførelse, kvalitet, lovlighed eller opfyldelse af sådanne aftaler.
2.4. Openhome kan ikke garantere et bestemt antal Leads, et bestemt antal konverteringer, en bestemt omsætning eller et bestemt forretningsudbytte for Partneren. Eventuelle estimater eller prognoser er udelukkende ikke-bindende forventninger.
3. Ydelserne og samarbejdet
3.1. De konkrete Ydelser, som Openhome leverer til Partneren, fremgår af Aftalen og eventuelle tilhørende bilag.
3.2. Openhome beslutter inden for Aftalens rammer, hvordan Ydelserne teknisk og operationelt struktureres og leveres, herunder design, funktionalitet og brugeroplevelse på Platformen.
3.3. Parterne skal loyalt samarbejde om at opfylde Aftalen og sikre et professionelt og tillidsfuldt forløb over for boligejerne. Hver part skal sikre, at de personer, der repræsenterer parten i samarbejdet, har tilstrækkelig beslutningskompetence.
3.4. Partneren skal sikre, at alle oplysninger om Partneren på Platformen (logo, firmanavn, beskrivelser, kontaktoplysninger, priser, vilkår mv.) er korrekte, ajourførte og ikke vildledende. Partneren skal uden ugrundet ophold informere Openhome om ændringer.
3.5. Partneren skal have alle nødvendige tilladelser, autorisationer, forsikringer og godkendelser til at levere sine ydelser til boligejere. På Openhomes anmodning skal Partneren kunne dokumentere dette.
4. Leads og brug af oplysninger om boligejere
4.1. Et Lead er en boligejer, som via Platformen udtrykkeligt har anmodet om kontakt, tilbud eller dialog med én eller flere partnere inden for et givent område eller en given ydelse, eller har givet samtykke til at blive matchet med relevante partnere.
4.2. Openhome indsamler kontakt- og boligoplysninger fra boligejeren til brug for drift af Platformen og matchning. Når et Lead deles med Partneren, leverer Openhome alene en introduktion mellem boligejer og Partner.
4.3. Partneren må kun anvende oplysninger om Leads til:
a) at kontakte den konkrete boligejer om den konkrete forespørgsel eller et nært beslægtet formål, og
b) at dokumentere og følge op på relationen med boligejeren i overensstemmelse med gældende lovgivning.
4.4. Partneren må ikke:
a) videresælge, udlåne eller på anden måde videreformidle Leads til tredjemand,
b) anvende Leads til generel eller bred markedsføring, som rækker ud over det formål, boligejeren er blevet oplyst om, uden at have eget lovligt grundlag (fx gyldigt samtykke),
c) sammenkøre Leads med andre databaser med henblik på profilerings- eller markedsføringsformål, som ikke er dækket af Partnerens egen privatlivsinformation og lovlige behandlingsgrundlag.
4.5. Openhome kan føre kontrol med Partnerens brug af Leads, i det omfang det er nødvendigt for at sikre overholdelse af disse Partnerbetingelser og gældende lov.
4.6. Ved grov eller gentagen misbrug af Leads, herunder ulovlig markedsføring eller videresalg, kan Openhome straks begrænse eller ophøre samarbejdet med Partneren, uden at Partneren har krav på kompensation.
5. Personoplysninger og databeskyttelse
5.1. Openhome er som udgangspunkt selvstændigt dataansvarlig for de personoplysninger, der indsamles fra boligejere via Platformen til brug for drift, analyser, anbefalinger og matchning med partnere.
5.2. Når Openhome deler oplysninger om et Lead med Partneren, bliver Partneren selvstændigt dataansvarlig for den efterfølgende behandling, herunder kontakt, rådgivning, CRM-registrering og opfølgning. Partneren skal i den forbindelse:
a) opfylde sin oplysningspligt over for boligejeren,
b) have lovligt behandlingsgrundlag efter databeskyttelsesreglerne,
c) overholde markedsføringslovens regler om elektronisk markedsføring,
d) overholde øvrig relevant branche- og speciallovgivning (fx finansiel regulering, mæglerlovgivning mv.).
5.3. I det omfang Openhome efter en konkret aftale behandler personoplysninger på vegne af Partneren som databehandler (fx ved at udsende kommunikation på Partnerens vegne), vil dette ske på grundlag af en særskilt databehandleraftale. I tilfælde af uoverensstemmelse har databehandleraftalen forrang i forhold til Partnerbetingelserne.
5.4. Openhome kan anonymisere eller aggregere data, som indsamles via Platformen, herunder oplysninger om brug af Platformen, Leads og konverteringer. Openhome har alle rettigheder til sådanne anonymiserede eller aggregerede data og kan anvende dem til statistik, udvikling, produktforbedring og forretningsudvikling.
5.5. Hver part er ansvarlig for at sikre passende tekniske og organisatoriske sikkerhedsforanstaltninger for de personoplysninger, som parten er ansvarlig for eller behandler.
6. Brand, logoer og markedsføring
6.1. Partneren giver Openhome en ikke-eksklusiv, royaltyfri ret til at anvende Partnerens navn, logo, billeder, beskrivelser og andre brand-elementer ("Partnerindhold") i forbindelse med:
a) visning af Partneren på Platformen,
b) visning over for boligejere i forbindelse med visning af relevante partnere,
c) præsentation af Openhomes samarbejdspartnere på hjemmeside, i app, i præsentationer og i kommunikation til brugere og potentielle brugere,
d) markedsføring af Openhome og Platformen, herunder brug af Partnerens navn og logo i lister, case stories og overblik over samarbejdspartnere.
6.2. Partneren indestår for, at Partnerindholdet ikke krænker tredjemands rettigheder, og at Partneren har alle nødvendige rettigheder til at give Openhome den nævnte licens. Partneren skal holde Openhome skadesløs for krav fra tredjemand som følge af krænkelse af immaterielle rettigheder i Partnerindholdet.
6.3. Openhome kan fastsætte retningslinjer for brugen af Openhomes navn og logo. I det omfang Partneren ønsker at markedsføre sig som "Openhome-partner" eller lignende, skal dette ske i overensstemmelse med sådanne retningslinjer.
6.4. Ingen af parterne må give offentlig information eller pressemeddelelser, som fremstår som fælles udtalelser, uden den anden parts forudgående godkendelse, medmindre dette er påkrævet ved lov eller af myndigheder.
7. Visning, ranking og anmeldelser på Platformen
7.1. Openhome beslutter alene, hvordan partnere vises på Platformen, herunder sortering, filtrering, ranking og fremhævelse. Partneren har ikke krav på visning et bestemt sted, i et bestemt omfang eller i en bestemt prioritet, medmindre dette er særskilt aftalt i en kommerciel aftale.
7.2. Openhomes algoritmer og logik for visning kan løbende justeres og forbedres uden forudgående varsel, så længe det sker på et sagligt og ikke-diskriminerende grundlag.
7.3. Openhome kan give boligejere mulighed for at anmelde og bedømme partnere. Openhome kan moderere, fjerne eller undlade at publicere anmeldelser, der er åbenbart urigtige, krænkende, ulovlige eller i strid med Openhomes retningslinjer.
7.4. Partneren kan anmode Openhome om at se og kommentere anmeldelser, men kan ikke kræve, at en anmeldelse fjernes, medmindre den er åbenbart ulovlig eller i strid med retningslinjerne. Den endelige beslutning tilkommer Openhome.
7.5. Openhome kan midlertidigt eller permanent begrænse eller lukke en partners adgang til Platformen, hvis der foreligger væsentlig misligholdelse, alvorlige eller gentagne klager fra boligejere, eller hvis Partneren efter Openhomes rimelige vurdering ikke leverer sine ydelser på forsvarlig eller lovmedholdelig måde.
8. Tredjepartsydelser og underleverandører
8.1. Openhome kan anvende underleverandører til levering af Ydelserne. Openhome er ansvarlig for sine underleverandørers levering i samme omfang, som hvis Ydelserne var leveret af Openhome selv.
8.2. Ydelserne kan omfatte eller være baseret på tredjepartsydelser, herunder hosting, software, data, analyseværktøjer m.v. Sådanne tredjepartsydelser er underlagt de pågældende tredjeparts vilkår, som kan gælde i tillæg til disse Partnerbetingelser.
8.3. Openhome påtager sig intet ansvar for tredjeparts systemer, som Openhome ikke kontrollerer, herunder nedbrud, ændringer, ophør eller fejl, som skyldes tredjepartsydelser, men vil efter rimelighed forsøge at afhjælpe eller finde passende alternativer.
9. Partnerens adfærd og lovoverholdelse
9.1. Partneren skal til enhver tid overholde gældende lovgivning, herunder, men ikke begrænset til:
a) databeskyttelseslovgivning,
b) markedsføringsloven, herunder reglerne om elektronisk markedsføring,
c) forbrugerlovgivning og god skik for forbrugeraftaler,
d) relevante branchespecifikke regler og autorisationskrav (f.eks. mæglerlovgivning, finansiel regulering).
9.2. Partneren må ikke bruge Platformen eller Leads på en måde, der kan skade Openhomes omdømme eller skabe urimelig risiko for boligejerne.
9.3. Openhome kan kræve, at Partneren straks bringer uforenelig eller ulovlig praksis til ophør. Ved grov eller gentagen overtrædelse kan Openhome ophæve samarbejdet med øjeblikkelig virkning.
10. Ansvar og ansvarsbegrænsning
10.1. Hver part er ansvarlig efter dansk rets almindelige regler, med de begrænsninger der fremgår af dette afsnit.
10.2. Ingen af parterne er ansvarlige over for den anden part for indirekte tab eller følgevirkninger, herunder tabt fortjeneste, driftstab, tab af goodwill, tabte besparelser, tab af data (ud over direkte omkostninger til rimelig reetablering) eller lignende.
10.3. Openhomes samlede ansvar for krav, der udspringer af eller vedrører Aftalen og disse Partnerbetingelser, er begrænset til et beløb svarende til de betalinger, som Partneren har betalt til Openhome i de seneste 12 måneder forud for det forhold, der giver anledning til kravet. Hvis samarbejdet har varet kortere tid, gælder begrænsningen det faktisk betalte beløb i perioden.
10.4. Ansvarsbegrænsningen i punkt 10.3 gælder ikke for:
a) betaling af forfaldne fakturaer,
b) tab, som ikke kan begrænses efter ufravigelig lovgivning,
c) ansvar for krænkelse af tredjeparts immaterielle rettigheder,
d) brud på fortrolighed,
e) grov uagtsomhed eller forsæt.
10.5. Partneren skal holde Openhome skadesløs for krav fra boligejere eller andre tredjemænd, i det omfang kravet udspringer af Partnerens forhold, herunder mangelfuld rådgivning, fejl, forsømmelser eller overtrædelse af lovgivning.
11. Fortrolighed
11.1. Parterne skal behandle alle ikke-offentligt kendte oplysninger om den anden part fortroligt og må ikke videregive sådanne oplysninger til tredjemand uden forudgående skriftligt samtykke, medmindre videregivelsen er påkrævet ved lov eller myndighedspåbud.
11.2. Fortrolighedsforpligtelsen gælder også efter Aftalens ophør.
11.3. Personoplysninger er omfattet af databeskyttelseslovgivningen og reguleres primært i afsnit 5.
12. Varighed, opsigelse og ophør
12.1. Varighed og opsigelsesvarsler for det konkrete samarbejde fremgår af Aftalen eller den til enhver tid gældende kommercielle aftale.
12.2. Hver part kan ophæve samarbejdet med øjeblikkelig virkning i tilfælde af væsentlig misligholdelse, hvis misligholdelsen ikke er afhjulpet inden en rimelig frist efter skriftligt påkrav, eller hvis misligholdelsen ikke kan afhjælpes.
12.3. Ved ophør skal Partneren ophøre med at bruge eventuelle særlig stillet adgang, materialer eller betegnelser, som forudsætter et aktivt partnerskab med Openhome (herunder eventuelle Openhome-partner badges).
12.4. Ophør berører ikke parternes rettigheder og forpligtelser, som efter deres karakter skal bestå efter ophør, herunder afsnit om ansvar, fortrolighed, databeskyttelse og immaterielle rettigheder.
13. Ændring af Partnerbetingelserne
13.1. Openhome kan ensidigt ændre disse Partnerbetingelser. Væsentlige ændringer varsles med mindst 30 dages varsel via e-mail til Partnerens registrerede kontakt eller ved tydelig information på Partnerportalen eller lignende digitalt interface.
13.2. Fortsat brug af Ydelserne efter udløbet af varslingsperioden anses som accept af de opdaterede Partnerbetingelser. Hvis Partneren ikke kan acceptere ændringerne, er Partneren berettiget til at opsige samarbejdet med virkning fra ændringernes ikrafttræden.
14. Overdragelse
14.1. Partneren må ikke overdrage sine rettigheder eller forpligtelser i henhold til Aftalen eller disse Partnerbetingelser til tredjemand uden Openhomes forudgående skriftlige samtykke.
14.2. Openhome kan overdrage Aftalen og/eller dele heraf til et koncernforbundet selskab eller som led i et salg af Openhomes virksomhed eller aktiver, uden Partnerens samtykke.
15. Lovvalg og værneting
15.1. Aftalen og disse Partnerbetingelser er underlagt dansk ret, bortset fra regler om lovvalg, der måtte føre til anvendelse af anden lovgivning end dansk.
15.2. Enhver tvist, der udspringer af eller vedrører Aftalen eller Partnerbetingelserne, som ikke kan løses i mindelighed, skal afgøres ved de almindelige domstole med Openhomes hjemting som aftalt værneting.